انواع بیماری های آجر سفال و راهکارهای اساسی پیشگیری

 


انواع بیماری های آجر سفال و راهکارهای اساسی پیشگیری

 

انواع بیماری های آجر سفال را می توان به علت وجود برخی ناخالصی ها و نمک های موجود در خاک مورد استفاده در تولید آجر دانست.

این بیماری ها در دو دسته ی کلی زیر قرار می گیرد،

  • آلوئک
  • سفیدک 


 

آلوئک چیست ؟ در واقع آلوئک آجر یا لب پر شدن آجر به متلاشی شدن بخشی از آجر سفال  در اثر متورم شدن آهک درون بافت آجر می باشد.

به این صورت که در خاک رس مورد استفاده در ساخت آجر مقداری آهک (caco3) و ناخالصی هایی وجود دارد. در فرآیند تولید آجر هنگامی که این خاک رس به خشت خام تبدیل شد و به درون کوره آجر پزی رفت، آهک در مجاورت با گاز co2 متصاعد شده در به آهک زنده تبدیل می شود و بر اثر زنده شدن حجیم شده و موجب باز شدن بافت آجر از یکدیگر خواهد شد. یعنی آهک شکفته شده به صورت سطحی پودری شکل خودش را نمایش می دهد.

شاید در نمای ساختمان ها شاهد چنین صحنه هایی که بر اثر بارندگی بر روی نمای آجر تشکیل شده است بوده باشید.

این اتفاق زیبا نیست ضمن آنکه موجب متلاشی شدن بافت آجر از یکدیگر خواهد شد.

 

راهکار پیشگیری: 

 

۸ راهکار اساسی پیشگیری شوره یا سفیدک آجر سفال

 

  1. به حداقل رساندن میزان رطوبت نفوذی به دیوارها با اجرای اصولی فلاشینگ، عایق بندی های اصولی رطوبت
  2. جلوگیری از نفوذ آب باغچه و گلدان به دیوارها از طریق محوطه سازی اصولی
  3. ساخت اصولی و استاندارد تهویه در زمان تجرای ملات و دوغاب
  4. ایجاد پوشش های آب گریز رزینی و نانو
  5. استفاده از لایه های آب بند
  6. خرید مصالح ساختمانی مرغوب و نگهداری آن ها در شرایط استاندارد
  7. بندکشی اصولی با استفاده از ملات پرمایه
  8. تهیه ملات با کیفیت با استفاده از مواد افزودنی و شیمیایی مرغوب


سفیدک آجر : 

این بیماری آجر نیز مانند مورد قبل حاصل فعل و انفعالات ناخالصی های موجود در خاک رس آجر می باشد که در مجاورت با آب و رطوبت اتفاق می افتد. با این تفاوت که سفیدک به دلیل وجود اسیدهایی از قبیل کلروری، نیترات، سولفات و کربنات در درون خاک می باشد. ممکن است شما هم به وفور در برخی از نماهای ساختمانی آجرهایی را مشاهده کرده باشید که بر روی سطح آن ها لایه ای سفید پوشیده شده است این سطوح سفید همه ناشی از پدیده سفیدک یا به اصطلاح عامیانه شوره می باشد. علت عمده تشکیل آن ترکیب co2 با آب باران و برف و به وجود آمدن اسید کربونیک H2co3 می باشد.

  • سفیدک کلروری : 

این نوع از سفیدک از مواردی است که به ندرت اتفاق می افتد و علت تشکیل آن وجود کلر موجود در آب و یا صالح می باشد. برای جلوگیری از بروز این مورد باید چه در مراحل تولید آجر و چه در مراحل ساختمان سازی از استفاده از آب حاوی کلر جلوگیری کنید.

  • سفیدک نیتراتی : 

این سفیدک ها به سبب واکنش شیمیایی نیترات، آهک و آب تشکیل می شود. جلوگیری از این پدیده مستلزم عدم استفاده از آهک و آب با املاح یا آب فاصلاب می باشد. همچنین باید از برخورد و انباشتن کودهای شیمیایی و فاضلاب به دیوار جلوگیری کرد.

  • سفیدک سولفاتی : 

این  نوع بر اثر ترکیب آب با گچ در مصالح ساختمانی تشکیل می شود. برای جلوگیری از استفاده از گچ خودداری نمائید، همچنین در صورت لزوم استفاده از سیمان از انواع کم عیار استفاده شود.

  • سفیدک کربنات :

این شوره حاصل تبلور اکسید کلسیم در برابر رطوبت میباشد. برای جلوگیری از این مورد باید از آب با کمترین درصد املاح برای ساخت ملات خشت استفاده نمایید

 در صورت مشاهده و تشخیص این نوع سفیدک پس از ازبین بردن سفیدک ها با استفاده از محلول اسید کلریدریک رقیق سطح را شستشو دهید.

Comments

Popular posts from this blog

انواع آجر جدید برای دیوار

انواع مصالح ساختمانی

براق کردن آجر نما